Jäsenmaksu

Tilille: Espoon Puutarhayhdistys, Fi61 1432 3000 2084 88

Eräpäivä oli 18.3. 2024, jos se jäi huomaamatta, niin vielä voit maksaa. Tämän vuoden jäsenmaksu on 15€.

Huom! viestikohtaan jäsenen nimi.

Kauriita puutarhoissa

Puutarhayhdistys pyrkii vaikuttamaan kauriiden määrään Suomessa. Haluamme ensisijaisesti kieltää riistaeläinten talviruokinnan.  Metsästäjien intresseissä on kasvattaa mahdollisimman suuret hirvieläinpopulaatiot, joissa on paljon metsästettävää. Sen vuoksi he ruokkivat kauriita  systemaattisesti syksystä pitkälle kevääseen.  Tällä tavoin luodun hyvän ravintotilanteen  ansiosta vieraslajit valkohäntäkauris ja kuusipeura sekä tulokaslaji metsäkauris ovat lyhyessä ajassa moninkertaistaneet määränsä.

Kauristiheydet ovat suuressa osassa Etelä-Suomea jo niin suuria, että metsistä/luonnosta ei enää kesälläkään löydy riittävästi ruokaa näin suurille eläinmäärille. Tämän seurauksena eläimet ovat hakeutuneet ruokailemaan maanviljelijöiden pelloille ja pihoille ja jopa tiheään asuttujen keskusten pihoihin/puutarhoihin ja puistoihin.

Kauriit kuuluvat metsäluontoon, mutta niiden populaatioiden kasvattaminen talviruokinnalla yli luonnon kantokyvyn ei ole mielestämme hyväksyttävää.